Konserter
SPELSÄSONG 2023
VÅRSÄSONG 2023
Onsdag 1 februari kl.19 Najaden
Amatis Piano Trio
Lea Hausmann - violin
Samuel Shepherd - cello
Mengjie Han - piano
Program
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Pianotrio nr 4 i Bb-dur, op. 11, "Gassenhauer" (1797)
Allegro con brio
Adagio
Tema con variazioni (Allegretto)
Andrea Tarrodi (f. 1981)
Moorlands (2018)
~~~PAUS ~~~
Johannes Brahms (1833-1897)
Pianotrio nr 1 i B-dur, op 8 (1854)
Allegro con brio
Scherzo: allegro molto
Adagio
Final: allegro
Rising Stars 2018-2019 - på väg att erövra världen
Amatis Piano Trio bildades 2014 av den tyska violinisten Lea Hausmann, den engelska cellisten Samuel Shepherd och den holländsk-kinesiske pianisten Mengjie Han.
Bara några veckor efter starten vann trion publikpriset vid Grachtenfestival-Concours i Amsterdam vilket ledde direkt till flera engagemang i Nederländerna. 2015 vann de första priset vid International Parkhouse Award i Wigmore Hall och 2016-2018 blev trion utsett till BBC New Generation Artists.
Under pandemin begåvades trion med Sir Andras Schiffs protegé, pianisten Andrei Gologan. I denna nya sättning framför de ett spännande program som spänner från slutet på-1700 talet till nutid, med den svenska kompositören Andrea Tarrodis "Moorlands" som mittpunkt. Andrea är flitigt anlitad som kompositör både i Norden och övriga världen, och "Moorlands" hade premiär sommaren 2019.
Länk till youtubeklipp hittar du här
Länk till förköp av biljetter på Nortic finns här

Onsdag 15 mars kl.19 Najaden
Fred Holmlund, gitarr
"Med mitt konsertprogram vill jag erbjuda den musik som ligger mig närmast hjärtat. Ni kommer att få följa med på en heltäckande musikalisk resa, som sträcker sig hela vägen från Bach till Gärdestad och allt däremellan."
Program
Arvo pärt - Für Alina
Štěpán Rak - Tre ryska valser
Johann Sebastian Bach - Ur Cellosvit nr. 6 BWV 1012
Napoleon Coste - Le Depart
- PAUS -
Ida Presti Ur - Sex etyder för gitarr
Ted Gärdestad - Fyra sånger av Ted Gärdestad bearbetade för gitarr
Sergio Assad - Aquarelle
Länk till youtubeklipp hittar du här
Länk till förköp av biljetter på Nortic finns här

Torsdag 30 mars kl.19 Najaden
tenThing Brass Ensemble
10 kvinnliga musiker från Norge
Tine Thing Helseth, trumpet och konstnärlig ledare
Maren Ingeborg Tjernsil, trumpet
Guro Lukretzia Bjørnstad Kraft, trumpet
Elin Holmen Kurverud, trumpet
Lena Wik, valthorn
Astri Karoline Ellann, trombon
Tone Christin Lium Røssland, trombone
Marie Nøkleby Hanssen, trombone
Runa Eid Hermansen, trombone
Heidi Solem, tuba
tenThing Brass Ensemble grundades 2007 av norska Tine Thing Helseth som ett roligt och spännande samarbete mellan musikaliska vänner. Den kvinnliga tentetten har därefter etablerat sig på den internationella scenen.
tenThing har en mångsidig repertoar med allt från Mozart till Weill, Grieg till Bernstein och Lully till Bartok.
tenThing etablerade sig först i framträdande över hela sitt hemland Norge och gladde så småningom en enorm nationell publik genom att inviga 2011 års norska Grammy Awards. Strax därefter uppträdde gruppen på BBC Proms i en föreställning i Londons Cadogan Hall varefter de fick spelningar på en rad prestigefyllda festivaler och konserthus runt om i Europa.
Länk till förköp av biljetter på Nortic finns här

Foto: Matthew Long
Onsdag 12 april kl.19 Najaden
Barokksolistene
The Nordic Sessions
Bjarte Eike konstnärlig ledare, violin, hardangerfela, mandolin
Per Buhre sång, viola
Hans Knut Sveen harmonium, keyboard
Johannes Lundberg kontrabas, nyckelharpa
Fredrik Bock barockgitarr, charango
Steven Player barockgitarr, dans
Barokksolistene grundades 2005 av den norske violinisten Bjarte Eike, som också leder ensemblen. Ensemblen är idag erkänd som en av de mest dynamiska och spännande ensembler inom begreppet tidig musik. Med sin virtuosa musikalitet och utomordentliga ensemblespel, strävar Barokksolistene hela tiden mot att nå sin publik, både ny som gammal. Ensemblens förkärlek till att engagera med folk- och experimentalmusik, improvisation, bildkonst, dans och historieberättande, har lett dem till att skapa unika konsertupplevelser som presenterats för utsålda hus runtom i världen.
The Nordic Sessions hade premiär på Bremen Festival 2021 och är en färgstark och unik show som utforskar kopplingar i musik, berättelser, danser och sånger mellan den keltiska och den skandinaviska repertoaren från 1700-talet. Ett sekel då både Danmark och Sverige var inflytelserika kungadömen.
I framförallt Stockholm och Köpenhamn anställdes på den tiden hovmusiker från hela Europa, vilket såklart i stor utsträckning påverkade och präglade den skandinaviska musikscenen. De två mest tongivande musikerna var den danske musikern Ludvig Holberg och den svenske musikern Carl Michael Bellman.
Under den här tiden var det då dansktillhörande Norge, relativt provinsiellt men med en egen distinkt kultur av musik, sånger och danser. Påverkade av engelsk, holländsk, fransk och tysk musik, fann dessa sig väl i Norge och bidrog till utvecklingen av "hallings", sång och dansmusik som sedermera anses bli det norska musikarvet. Faktum är att de blev snabbt nationella konstuttryck där ex en minuet blev en springleik och en polonaise blev en polsdans.
The Nordic Sessions hade premiär på Bremen Festival 2021 och är en färgstark och unik show som utforskar kopplingar i musik, berättelser, danser och sånger mellan den keltiska och den skandinaviska repertoaren från 1700-talet. Ett sekel då både Danmark och Sverige var inflytelserika kungadömen.
I framförallt Stockholm och Köpenhamn anställdes på den tiden hovmusiker från hela Europa, vilket såklart i stor utsträckning påverkade och präglade den skandinaviska musikscenen.
De två mest tongivande musikerna var den danske musikern Ludvig Holberg och den svenske musikern Carl Michael Bellman.
Under den här tiden var det då dansktillhörande Norge, relativt provinsiellt men med en egen distinkt kultur av musik, sånger och danser. Påverkade av engelsk, holländsk, fransk och tysk musik, fann dessa sig väl i Norge och bidrog till utvecklingen av "hallings", sång och dansmusik som sedermera anses bli det norska musikarvet. Faktum är att de blev snabbt nationella konstuttryck där ex en minuet blev en springleik och en polonaise blev en polsdans.
Länk till förköp på Nortic hittar du här
I framförallt Stockholm och Köpenhamn anställdes på den tiden hovmusiker från hela Europa, vilket såklart i stor utsträckning påverkade och präglade den skandinaviska musikscenen. De två mest tongivande musikerna var den danske musikern Ludvig Holberg och den svenske musikern Carl Michael Bellman.
Under den här tiden var det då dansktillhörande Norge, relativt provinsiellt men med en egen distinkt kultur av musik, sånger och danser. Påverkade av engelsk, holländsk, fransk och tysk musik, fann dessa sig väl i Norge och bidrog till utvecklingen av "hallings", sång och dansmusik som sedermera anses bli det norska musikarvet. Faktum är att de blev snabbt nationella konstuttryck där ex en minuet blev en springleik och en polonaise blev en polsdans.
I framförallt Stockholm och Köpenhamn anställdes på den tiden hovmusiker från hela Europa, vilket såklart i stor utsträckning påverkade och präglade den skandinaviska musikscenen.
Under den här tiden var det då dansktillhörande Norge, relativt provinsiellt men med en egen distinkt kultur av musik, sånger och danser. Påverkade av engelsk, holländsk, fransk och tysk musik, fann dessa sig väl i Norge och bidrog till utvecklingen av "hallings", sång och dansmusik som sedermera anses bli det norska musikarvet. Faktum är att de blev snabbt nationella konstuttryck där ex en minuet blev en springleik och en polonaise blev en polsdans.

Foto: Raphaelle Blasselle
Söndag 23 april kl.17 Najaden
Kitgut Quartet
Amandine Beyer violin
Naaman Sluchin violin
Josèphe Cottet viola
Frédéric Baldassare cello
PROGRAM:
Henry Purcell Fantazia à 4 i G-dur Curtain Tune on a ground, utdrag ur "Timon of Athens"
Samuel Scheidt Fuga quadruplici "fantasia super Io son ferito lasso" ur "Tabulatura Nova"
Matthew Locke Consort of four parts, Suite n°2 i D-dur: Fantaisie – Courante – Ayre – Saraband
Joseph Haydn Stråkkvartett i D-dur, Op. 71 n°2
1. Adagio-Allegro
2. Andante cantabile
3. Menuetto: Allegretto
4. Finale: Allegretto-Vivace
– paus –
Samuel Scheidt Ur "Ludi Musici": Paduan – Galliard – Courant dolorosa – Alamande
Henry Purcell Fantazia à 4 i Bb-dur Hornpipe, utdrag ur "King Arthur"
Matthew Locke Curtain tune, utdrag ur "The Tempest"
Henry Purcell Pavane i g-moll
Chacony i g-moll
Ingen hade kunnat förutspå sammanförandet av de fyra musiker som utgör Kitgut Quartet, vars gärningar är så mångsidiga och kontrasterande. Men efter ett första möte år 2015 stod det klart: Kitgut Quartet hade skapats, av Amandine Beyer, Naaman Sluchin, Josèphe Cottet och Frédéric Baldassare, samtliga spelandes på tidstrogna instrument, beklädda med sensträngar.
Den erfarenhet som samtliga av kvartettens medlemmar samlat på sig i egenskap av såväl kammarmusiker som solister i stora europeiska ensembler har väckt en önskan att lyfta stråkrepertoarens främsta verk, som i många fall hamnat i glömska.
Kitgut Quartets repertoar ifrågasätter stråkkvartetternas ursprung, och utforskar de många försök som gjorts att skriva renodlat instrumentell musik för fyra stämmor i Europa, långt före klassicismens tid. Kitgut presenterar i sina konserter en annan syn på stråkkvartettens födelse, ett annat svar än de återkommande namnen Schubert, Mozart, Beethoven och Haydn. På scenen delar de med sig av den humoristiska och spontana dialog som genomsyrar hela deras arbete och musikerskap.
Sedan debuten 2015 har kvartetten gästat flera europeiska scener och festivaler såsom Théâtre des Abbesses i Paris och Amuz Flanders Festival i Antwerpen. Under 2022 besöker de Amsterdam String Quartet Biennale.
År 2020 släpptes kvartettens debutalbum "'Tis too late to be wise" där Henry Purcells och Matthew Lockes musik särskilt lyfts fram. Albumet blev kritikerrosat både i Frankrike och internationellt och fick priset "Diapason Découverte".
Youtubeklipp hittar du här
Länk till förköp på Nortic hittar du här