Konserthusgruppen

Här kommer att finnas historik om Konserthusgruppen, redigering pågår.

Föreningen Konserthusgruppen har upphört. Efter förslag och godkännande vid ett extra årsmöte den 23 maj 2023 beslutades att slå samman Konserthusgruppen och Halmstad Kammarmusikförening . I stället bildades HALMSTADS KONSERTFÖRENING.

Alla konserter arrangeras i fortsättningen av den nya föreningen.

Från styrelsen i Konserthusgruppen framför vi ett tack till alla medlemmar och konsertbesökare och hälsar alla välkomna till den nya föreningen.

Från gamla hemsidan:

Det här var Konserthusgruppen

Föreningen Konserthusgruppen arbetade under flera år för att få till stånd en konserthall i Halmstad. När Kommunfullmäktige vid sitt möte i juni 2017 beslutade att anslå medel till Kulturhuset Najaden uppfylldes vårt mål. Föreningen ombildades därefter med ny inriktning och ny målsättning, men med samma starka engagemang som tidigare.

Vi ville att musikutövare och musikarrangörer inom alla genrer skulle se Kulturhuset Najaden som   den naturliga hemvisten.

Det började med ett brev……….

Det är april 2012 då Eva Aronson, Björn Lindahl och Johan Erling, representanter för ett par av stadens aktiva orkestrar, samlas för att diskutera avsaknaden av en konserthall i Halmstad samt konsekvenserna av detta.

Läs hela vår historia här.

En film om tillblivelsen av Kulturhuset Najaden, längd ca25 min. klicka här

(länk till Halmstads Konsertförenings youtube-sida)

EN TILLBAKABLICK PÅ TIDIGARE KONSERTER ARRANGERADE AV KONSERTHUSGRUPPEN

19 mars 2022

Kvinnoorkestern - Annie Carol - Cecillia Martin-Löf

Kvinnoorkestern var tillbaka på Najaden med ett program som kombinerade klassisk musik med kraftfulla budskap i form av pop- och folkmusik. Sångsolist för kvällen var Annie Carroll.

23 februari 2022

Nordiska Kammarorkestern och Kolja Blacher, violin

En fantasisk musikupplevelse där Kolja Blacher briljerade i Beethovens violinkonsert. Dessutom ett uruppförande av Mirjam Tally´s Fade to Blue.

15 november 2021

The Danish Wind Octet tillsammans med Idil Alpsoy, etablerad sopransolist, som började sina musikstudier i Halmstads Kommunala Musikskola (idag Kulturskolan).

11 mars 2020 - CAMERATA NORDICA

Ett kärt återhörande. Förra året var det fokus på nyckelharpan som soloinstrument. Denna gången var det den betydligt maffigare flygeln som dominerade. Med världssolisten Per Tengstrand vid tangenterna

20 - 22 FEBRUARI 2020 - OPERAFESTIVAL

I samarbete med Musik Hallandia, Halmstad kommun och Laholms kommun genomfördes 2020 års Operafestival med föreställningar i Halmstad och Laholm.

Fredag 14 februari 2020 - VÄSTERÅS SINFONIETTA

Vilken härlig klangkväll vi fick uppleva. I kulturhuset Najaden. Vi som lyssnade till Västerås Sinfonietta fredagen den 14 februari, alla hjärtanas dag. "Love is in the air" sjöng John Paul Young en gång. Det kändes verkligen så.

Solister var Lawrence Power, violin och och Paul Watkins, cello.

Dirigent Simon Crawford-Phillips

1 februari 2020 HALMSTAD WIND ORCHESTRA - Per Grundström

Halmstad Wind Orchestra under ledning av Patric Aurell, som också är initiativtagare till orkestern, hade denna dag sin premiärspelning på Kulturhuset Najaden. Besökarna bjöds på en fin och underhållande konsert husvudsakligen baserad på Per Grundströms musik. Orkestern spelar på flera tidstrogna instrument och därmed en mycket fin och speciell klang.

31 januari 2020, I DANSENS TECKEN, Konserthusgruppens minnesdag.

Den årliga minnesdagen ägnades i år åt dans och insamling till RÖDA KORSET.
En överfull konsertsal fick njuta av dansuppvisningar från olika dansgrupper samt sjunga med i allsång tillsammans ned kören CAT under ledning av Christina Angsvik-Tarstad.

PELLES HÖRNA

Klicka på en länk så kan du ta del av Pelle Hörmanders upplevelse av konserten.

Kvinnoorkestern 18 mars 2022

Huvaligen..... (dec 2020)

Hej igen (september 2020)

Västerås Sinfonietta